Moduły do prowadzenia uproszczonej i pełnej księgowości oraz zarządzania środkami trwałymi.
Księgowość
Comarch ERP Optima obsługuje wszystkie formy księgowości - od ryczałtu i książki przychodów i rozchodów, aż po pełną księgowość, zwaną księgowością kontową. Oprogramowanie zawsze pozostaje w zgodzie z obowiązującymi przepisami, dzięki czemu możesz bezpiecznie i odpowiedzialnie prowadzić księgowość firmy.
Książka Przychodów i Rozchodów
Moduł Comarch ERP Optima Księga Podatkowa pozwala na obsługę księgową firmy, rozliczającej się z fiskusem na podstawie Księgi przychodów i rozchodów lub na podstawie ewidencji przychodów objętych zryczałtowanym podatkiem dochodowym oraz ewidencji wymaganych w przypadku płatników podatku od towarów i usług (rejestry VAT).
Moduł Księga Podatkowa pozwala na prowadzenie:
zapisów Księgi Przychodów i Rozchodów,
rejestrów VAT,
ewidencji dodatkowej,
ewidencji wynagrodzeń,
rozliczenie ewidencji przebiegu pojazdu,
spisu z natury,
naliczenia zaliczek na podatek dochodowy,
sporządzenie deklaracji podatkowych,
możliwość wysyłania do systemu e-Deklaracji.
pełna księgowość - księgowość kontowa
Comarch ERP Optima Księga Handlowa umożliwia firmie prowadzenie pełnej księgowości w firmie zgodnie i w oparciu o Ustawę o rachunkowości.
Moduł Księga Handlowa pozwala na:
tworzenie okresów obrachunkowych,
stworzenie wielopoziomowego planu kont oraz wykorzystanie funkcji grup kont,
księgowanie do jednego lub wielu dzienników cząstkowych,
generowanie zestawienia obrotów i salda za dowolny okres,
wykorzystanie schematów księgowych do automatycznego księgowania wszystkich dokumentów oraz deklaracji,
predekretację dokumentów,
prowadzenie pełnej ewidencji VAT oraz wydruk deklaracji VAT-7 i VAT-7K, VAT-UE, VAT-9M, VAT-27 i wysyłanie deklaracji do systemu e-Deklaracji,
sporządzanie VAT-ZD do deklaracji VAT-7,
rozliczanie VAT na zasadach ogólnych i metodą kasową,
obliczanie zaliczek na PIT-36, PIT-36L, CIT-8 a także obliczanie i wysyłanie drogą elektroniczną deklaracji rocznych,
inicjalizację bilansu otwarcia na podstawie sald kont roku poprzedniego,
oddzielne ewidencjonowanie dokumentów, które nie są fakturami VAT, np. dowody wewnętrzne, polisy ubezpieczeniowe, zlecenia itp.,
księgowanie dokumentów bezpośrednio z innych modułów, np. list płac z modułu Płace i Kadry lub dokumentów OT, LT z modułu Środki Trwałe,
parowania ze sobą dekretów na kontach rozrachunkowych,
generowanie automatycznych różnic kursowych i kompensat w momencie rozliczania rozrachunków,
tworzenie zestawień księgowych, w tym: bilans firmy, rachunek zysków i strat, przepływy środków pieniężnych itd.
Moduł Księga Handlowa Plus dodatkowo pozwala na:
zakładanie oraz księgowanie na konta walutowe,
opcję księgowania schematami księgowymi na konta walutowe,
przeglądanie dekretów oraz obrotów i sald w walucie obcej oraz w walucie systemowej,
generowanie przeszacowania walut.
Ewidencja środków trwałych
Comarch ERP Optima Środki Trwałe pozwala na kompleksową obsługę gospodarowania środkami trwałymi, wartościami niematerialnymi i prawnymi, czy też wyposażeniem dodatkowym.
Moduł Środki Trwałe pozwala na:
automatyczne naliczanie odpisów amortyzacyjnych dla środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych;
generowanie planu amortyzacji dla wskazanego okresu obrachunkowego,
zastosowanie różnych metod amortyzacji (liniowa, degresywna, jednorazowa),
prowadzenie ewidencji wyposażenia,
automatyczne księgowanie miesięcznych odpisów amortyzacyjnych i innych dokumentów środków trwałych,
ujęcie amortyzacji w aspekcie bilansowym i podatkowym dla środków trwałych i wartości materialnych i prawnych,
uwzględnianie wartości przeszacowania środków trwałych, sezonowości generowania odpisów amortyzacyjnych oraz istnienie ulg inwestycyjnych,
zawieszenie amortyzacji środka trwałego,
ewidencję środków trwałych będących w budowie,
przypisanie osoby odpowiedzialnej za dany środek trwały oraz miejsca jego użytkowania.